Brief ex art. 43 RvO gob vragen inzake hitte in de klaslokalen.
Holtum, 24 juni 2026
Geachte leden van het college van Burgemeester en Wethouders,
De gob fractie maakt zich zorgen over de hoge temperaturen in de klaslokalen
binnen onze gemeente. Het is voor leerlingen en docenten steeds moeilijker omzich te concentreren en een goede leeromgeving te creëren bij de huidige hitte.Daarom wil de gob fractie graag enkele vragen stellen over de verantwoordelijkheden van de scholen en de rol van de gemeente in het waarborgen van een gezond binnenklimaat voor onze leerlingen.
1. Wat zijn de specifieke verantwoordelijkheden van de scholen op het gebied van het creëren van een gezond binnenklimaat, vooral met betrekking tot temperatuurregulatie in de klaslokalen?
2. Welke maatregelen zijn momenteel genomen door de scholen om de hoge temperaturen in de klaslokalen te verhelpen of te verminderen?
3. In hoeverre is de gemeente betrokken bij het ondersteunen van scholen bij het verbeteren van het binnenklimaat? Zijn er specifieke richtlijnen of subsidies beschikbaar voor dit doel?
4. Wat zijn de plannen van de gemeente om in de toekomst te zorgen voor een beter binnenklimaat in schoolgebouwen, bijvoorbeeld door renovaties of verduurzamingsprojecten?
5. Hoe wordt de communicatie tussen de gemeente en de schoolbesturen georganiseerd om deze problemen aan te pakken en eventuele oplossingen te coördineren?
De gob fractie ziet uw reactie en antwoorden op deze vragen graag tegemoet, zodat we samen kunnen werken aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen.
Met vriendelijke groet,
Marcel Claessens
Gemeenteraadslid gob
Art. 43 RvO gob inzake hitte in klaslokalen