gob sittard geleen politiek
gob online
gob sittard
gob politiek geleen
gob geleen
gob sittard geleen
politiek sittard geleen
gob politieke vereniging
gob
gob politiek limburg

vanuit het

GOB, vanuit het hart

Jong en oud samen voor een leefbaar en economisch sterk Sittard-Geleen in dorp én stad!

Brief ex art. 43 RvO vragen inzake Vergunningen.

Holtum, 9 april 2025

Geacht college,

Op 2 april 2025 stond er in De Limburger een artikel met de titel; Vergunningsambtenaren Maastricht komen het kantoor uit: ‘Je kunt het eigenlijk nooit goed doen’ (zie onderstaande link). https://www.limburger.nl/regio/maastricht/maastricht/vergunningsambtenaren-maastricht-komen-het-kantoor-uit-je-kunt-het-eigenlijk-nooit-goed-doen/52415284.html?utm_medium=referral&utm_campaign=share

In het artikel staat dat vroeger architecten gewoon konden binnenlopen bij een gemeentelijke afdeling vergunningen, maar dat tegenwoordig alles digitaal gaat, tot frustratie van velen. In Maastricht keren het persoonlijke gesprek en ambtelijk bezoek terug.

De vraag naar persoonlijk contact groeit, dit is iets wat gob erg belangrijk vindt. Het persoonlijke contact kan ervoor zorgen dat een vergunning-aanvrager van tevoren al weet wat van hem/haar verwacht wordt. Hetgeen veel tijd/energie en mogelijke frustratie kan besparen.

Naar aanleiding van dit artikel heeft de gob fractie een aantal vragen aan het college van B&W

1.Persoonlijk contact en toegankelijkheid:
– Welke stappen heeft de gemeente Sittard-Geleen ondernomen om het persoonlijk contact met aanvragers van vergunningen te bevorderen? Zijn er plannen om meer face-to-face gesprekken te faciliteren, zoals intakegesprekken, om de ervaringen van inwoners te verbeteren? Hoe ziet de gemeente een en ander tot een fysieke mogelijkheid in relatie tot de nieuwe huisvesting?

2. Behandelingstijden van vergunningen:
– Wat is momenteel de gemiddelde behandeltijd voor vergunningen in Sittard-Geleen? Hoe verhouden deze tijden zich ten opzichte van andere gemeenten? Welk    percentage van de aanvragen wordt binnen de daarvoor gestelde termijn afgehandeld?

  1. Verantwoordelijkheid en verwachting:
    – Hoe zorgt de gemeente ervoor dat inwoners en ontwikkelaars een realistische inschatting krijgen van de doorlooptijden en mogelijke obstakels bij het aanvragen van vergunningen?

    4. Personeelsbezetting en capaciteit:
    – Gezien de recente toename van vergunningsaanvragen, hoe waardeert u de huidige capaciteit van de afdeling vergunningen? Zijn er plannen om het team uit te breiden om aan de vraag te voldoen, en zo ja, op welke termijn?

    5. Participatie en inspraak:
    – Hoe betrekt de gemeente inwoners en belanghebbenden bij het vergunningproces? Zijn er initiatieven om participatie te vergroten en ervoor te zorgen dat de stem van de buurt serieus wordt genomen?

    6. Communicatie en informatie:
    – Hoe zorgt de gemeente ervoor dat de communicatie rondom vergunningaanvragen transparant en toegankelijk is voor alle inwoners? Zijn er plannen voor het verbeteren van de informatievoorziening?

    9. Feedback en Evaluatie:
    – Is er een systeem ingesteld voor feedback van inwoners en ontwikkelaars over hun ervaringen met het vergunning proces? Hoe wordt deze feedback gebruikt om verbeteringen door te voeren?We ontvangen graag een antwoord binnen de daarvoor gestelde termijn.

    Met vriendelijke groet,

     

    Raadslid Marcel Claessens

    Politieke groepering gob

    gob Art. 43 RvO vragen inzake Vergunningen