gob sittard geleen
gob sittard
gob politieke vereniging
gob online
gob politiek limburg
gob sittard geleen politiek
gob politiek geleen
politiek sittard geleen
gob geleen
gob

vanuit het

GOB, vanuit het hart

Jong en oud samen voor een leefbaar en economisch sterk Sittard-Geleen in dorp én stad!

Antwoord art. 43 vragen (gob) inzake ‘Recycle Bedrijven’

Sittard-Geleen, 1 oktober 2024
VERZONDEN 03 OKT. 2024

Geachte heer Van Rijswijk,

Op 06 augustus 2024 hebben wij uw brief ontvangen met vragen ex. 43 RvO over Uitdagingen recycle bedrijven. U heeft vragen gesteld naar aanleiding van de actuele situatie en uitdagingen in de markt voor recycle bedrijven. In onderstaande beantwoording informeren wij u en treft u onze antwoorden aan.

Vraag 1 Herkent B&W de in het NRC artikel geschetste dilemma’s voor de plastic recyclers en welke positie wenst B&W hierin te nemen ?

Het college herkent de problematiek in het door het NRC geschreven artikel voor plastic recyclers. Binnen de VNG werkt Sittard-Geleen samen met een groep steden die voorop willen lopen in de circulaire economie. Dit is het platform voor ons om invloed uit te oefenen bij het Rijk en Europa op juridische regels en financiële stimulansen.

Vraag 2 In hoeverre speelt deze problematiek ook voor de in onze gemeente gehuisveste plastic recyclers en bedreigt deze gang van zaken de Chemelot ambities om de grootste recycle hub in Europa te worden en is daarmee indirect ook van invloed op de werkgelegenheid in de gemeente? Voorziet B&W impact om deze ambities waar te maken?

In de visie van Chemelot en de bedrijven die daar gevestigd zijn staat dat men uiterlijk in 2050 circulair wil zijn. Ook de bedrijven op Chemelot hebben te maken met de aanbieders van buiten, die goedkoper kunnen leveren o.a. door het gebruik van ‘virgin’ plastic of grondstoffen. De huidige relatief lage olieprijs speelt hierin een rol. Hierdoor is de prijs van gerecyclede plastics hoger dan de zogenaamde “virgin plastic” die uit olie worden gemaakt. Dit kan uiteindelijk ook invloed hebben op de verdere ontwikkeling van Chemelot en de arbeidsmarkt. Een voordeel voor Chemelot is wel dat de gevestigde bedrijven die zich bezighouden met recycling grote multinationale kunststofbedrijven zijn. Die kunnen beter tegen ‘een stootje’, voor hen is recycling van strategisch belang.

Vraag 3 Welke mogelijkheden ziet B&W om bij Rijk en Provincie aan te dringen op adequate acties om de dumpprijzen tegen te gaan, c. q. de recyclebedrijven te ondersteunen.

Overheidsregels van het Rijk en vooral van Europa bepalen of recycling van plastics renderend is voor bedrijven en of er sprake is van een gelijk speelveld in Europa voor recyclebedrijven. De rol van gemeenten is dan ook nagenoeg nul m. b. t. lobby tegen dumping en lage olieprijs. Provincie en Rijk zijn voldoende op de hoogte en zelfs hun rol is beperkt.

Zoals gesteld bij het antwoord op vraag 1 zullen we dit aankaarten via de aangewezen VNG-tafel.

Vraag 4 Zijn er in VNG verband gecoördineerde acties mogelijk om de in totaal circa 30 plastic recyclers in Nederland een steun in de rug te geven, door bij Rijk of EU aan te dringen op snelle maatregelen?

Zie antwoord vraag 1.

Vraag 5 In het artikel wordt ingegaan op een voorgenomen bijmeng verplichting, die naar verluidt zal leiden tot verplaatsing van afnemers naar omliggende landen waar deze verplichting (nog) niet geldt. Dit wordt als bedreiging genoemd voor de huidige recyclers en de daaraan gekoppelde werkgelegenheid. Ziet B&W mogelijkheden om bijv, via de VNG de meningsvorming op het ministerie te beïnvloeden zodat Nederland niet ten koste van eigen Nederlandse bedrijven, onnodig voorop gaat lopen met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid in o. a. in onze gemeente?

Bijmengverplichtingen zijn een goede stimulans voor recycling in het algemeen. Echter, hierbij is het wederom van belang dat er op Europees niveau een gelijk speelveld blijft bestaan. Voor mogelijkheden om dit bij de VNG aan te kaarten zie antwoord vraag 1.

Goed om hier te vermelden dat niet alleen overheid omwille van deze ontwikkelingen aan tafel zit en stappen overweegt. Partijen zoals een VA (Vereniging Afvalbedrijven en vertegenwoordiger van de recyclebedrijven) en een FEAD (De European Waste Management Association waar VA ook lid van is) voeren lobby op Nationale en Europese schaal.

Vraag 6 Worden naast de bedreigingen voor de recyclers op het Chemelot Industrial Park, de ontwikkelingen op de Campus Chemelot geraakt door de gang van zaken en wat valt daaraan vanuit het perspectief van ‘recycle city Sittard-Geleen’ aan te doen, c. q. welke ondersteuning is voor recycle startups in dit segment mogelijk.

Ook de recyclers op Chemelot en de ontwikkelingen op de Campus worden geraakt door wet- en regelgeving. Welke consequenties dit precies heeft is nog niet te duiden, echter ook hier geldt dat een harmonisering van wet- en regelgeving, zeker in of m. b. t. invoer, voor Europa, behulpzaam kan zijn bij verdere ontwikkelingen en een eerlijke concurrentiepositie. Gemeente Sittard- Geleen heeft daarom ambtelijk en bestuurlijk nauw contact met Chemelot

Echter is en blijft de transitie naar een circulaire economie voor Chemelot (Campus en Industriepark) en dus ook voor de gemeente Sittard-Geleen een grote kans. Door de unieke sterkten van Chemelot is Sittard-Geleen uniek gepositioneerd om de transitie naar circulaire economie te realiseren. Juist omdat het zo’n complexe opgave is en vele grote uitdagingen kent, kunnen maar heel weinig gemeentes hier een significante rol in spelen. Sittard-Geleen probeert hierin voorop te lopen.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Antwoord art. 43 vragen (gob) inzake ‘Recycle Bedrijven’ 3 oktober 2024